Monday, September 14, 2009

Respond mudah dan murah

jika dulu orang marah, aku marah balik.
bila orang maki, aku double up maki.
andai orang kurang ajar, aku ajarkan.
kalau orang buat salah, aku mengamuk.

bila aku makin matang dan dewasa (ayat tak boleh blah), rasa dah malas nak ber respond sedemikian rupa.
masalah selesai ke kalau kau marah-marah?
kalau kau maki orang pijak kasut kau, masa boleh undur balik ke?kasut still dah kene pijak kan?
kalau adik-adik kau sepahkan barang, kau bebel-bebel macam kambing buta, adik kau bertukar perangai berjanji sumpah akan jadi mulia ke?

semalam aku ke bazar ramadhan, adalah seekor bas sekolah yang mengalami kesukaran nak melalui jalan yang sempit.
bukan lorong pejalan kaki yang bas tu cuba nak lalu, tapi jalan raya yang besar gila tapi disempitkan oleh manusia bijak yang buat double parking.
bila bas super besar tu lalu, confirm lah tergesel. kereta-kereta buruk tepi jalan tu pun confirm lah bercalar.
dah seperti biasa, confirmlah berlaku drama murahan jalanan.

kau bengang tak kalau kau tengok seeorang pakcik yang tidak berakhlak menjerit mencarut-carut kepada pemandu bas tersebut. kalau aku budak 5 tahun pun aku tahu bukan salah bas tu. dia lalu jalan dia. kau apa masalah parking tengah jalan. kalau aku, aku langgar berkali-kali je kereta tu.
dan kau confirm lagi bengang bila dapati pakcik tak berakhlak tu rupanya tuan kereta yang buruk gila sumpah nak mati cat kereta dah tanggal, kotor, berdaki-daki, jenama model 40-an.
kau separa sawan tak kalau kau tahu sebenarnya kereta pakcik tak berakhlak tu sebenarnya tak terlibat pun dengan drama gesel-menggesel antara bas dan kereta awam tersebut.

so apa masalah pakcik tu nak overshadow pelakon tambahan lain?gilak talak!

memang drama murahan.
menyesal aku tonton.

No comments: